Dossier President Trump

Budweiser haalt uit naar Trump in spot

Ieder jaar trekken grote Amerikaanse bedrijven alle registers open om indruk te maken met hun reclame tijdens de Super Bowl-finale. Ook Budweiser, één van de bekendste bieren van Amerika, heeft zijn commercial voorgesteld die tijdens de finale in februari zal uitgezonden worden.

Budweiser dankzij migratie
In het filmpje van exact een minuut tonen ze het verhaal van Adolphus Busch, de stichter van Budweiser, hoe hij als migrant naar de Verenigde Staten trok. Een duidelijk statement aan het adres van Trump. In zijn eerste week in het ‘Oval Office’ voerde hij een inreisverbod voor heel wat migranten in. Budweiser toont in het filmpje de reis die Busch aflegde en hoe hij daar behandeld werd door de lokale bevolking.

Super Bowl 2017
Een belangrijke grote traditie voor veel Amerikaanse gezinnen is kijken naar de Super Bowl, de finale van de typische Amerikaanse sport football. Vorig jaar betaalden grote bedrijven 4,5 miljoen euro voor een halve minuut uitzendtijd. Dit spotje kostte dus minstens negen miljoen euro.

Budweiser is lang niet de enige die zo'n monsterbedrag op tafel legt voor het uitzenden van een advertentie. Met gemiddeld 120 miljoen Amerikaanse en 160 miljoen buitenlandse kijkers is de Super Bowl de ideale manier om te adverteren. Ook merken zoals Mountain Dew, Coca-Cola en Axe hadden in het verleden al reclamefilmpjes tijdens de finale.

Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat de Super Bowl gebruikt wordt om een statement te maken. Ook Beyoncé gebruikte vorig jaar haar performance tijdens de rust om een politiek statement te maken. Zij toonde haar steun voor de Black Lives Matter-beweging die opkomt voor de onderdrukte zwarte bevolking in Amerika. Met een klein leger aan zwarte vrouwen met een afrokapsel maakte de zangeres toen duidelijk dat ze het niet eens was met het geweld tegen de zwarte bevolking.