'Geoblocking' bij online shoppen verboden

Onlineshoppers kunnen binnenkort ongehinderd op koopjesjacht op Europese websites. Het Europees Parlement keurde vandaag in Straatsburg immers nieuwe regels goed die verzekeren dat consumenten uit andere lidstaten elektronische apparaten, festivaltickets, hotelovernachtingen en andere goederen en diensten aan dezelfde prijzen en voorwaarden kunnen aankopen als lokale klanten.

De discriminatie van onlineshoppers kwam enkele jaren geleden in de aandacht toen bleek dat enkel Franse klanten konden intekenen op promoties van Disneyland Parijs. Dat stootte pretparkbezoekers uit andere lidstaten tegen de borst. Onder druk van de Europese Commissie paste Disneyland uiteindelijk zijn onlineboekingsprocedures en -betalingsmodaliteiten aan.

Een onderzoek aan de hand van 'mystery shopping' leerde de Commissie dat 63 procent van de websites verhinderden dat consumenten uit andere landen aankopen deden. De Commissie besloot dan ook om de gelijke behandeling van onlineshoppers in wetgeving vast te leggen. Dat voorstel werd vandaag door een ruime meerderheid van de Europarlementsleden (557 tegen 89 stemmen bij 33 onthoudingen) bekrachtigd.

Verschillen van land tot land
Prijzen kunnen nog steeds verschillen van lidstaat tot lidstaat, maar de nieuwe verordening, die tegen het einde van het jaar in werking zal treden, verzekert dat consumenten in hun digitale zoektocht naar de beste aanbiedingen niet gehinderd mogen worden. Zo is automatisch 'rerouten' naar nationale websites of klanten verplichten om te betalen met een nationale debet- of kredietkaart niet meer toegestaan.

Belgische Europarlementsleden reageren verheugd. "De onlinehandel vertegenwoordigt in Europa 230 miljard euro. De Europese eenheidsmarkt moet de consumenten de mogelijkheid bieden om toegang te hebben tot goederen en diensten die in hun eigen land niet meteen beschikbaar of veel duurder zijn. Binnenkort zullen Europese consumenten overal bij hen thuis zijn", juichte Marc Tarabella (PS).

Kansen voor kleine en middelgrote ondernemingen
Anneleen Van Bossuyt (N-VA) wijst ook op de kansen voor kleine en middelgrote ondernemingen, want zij kunnen nu nieuwe markten verkennen zonder dat ze de nationale consumentenregels van alle lidstaten moeten kennen. "Onze kmo's kunnen zich op miljoenen meer klanten richten, maar worden niet gehinderd door een verplichte kennis van alle nationale wetten in Europa."

Niet voor auteursrechtelijk beschermde producten
Hoewel de zogenaamde ‘geoblocking’ vaak voorkomt bij e-boeken, muziek, films en games, zijn de nieuwe regels voorlopig niet van toepassing op auteursrechtelijk beschermde inhoud. Binnen twee jaar moet de Commissie wel evalueren of de regels uitgebreid zullen worden naar die producten. Ook audiovisuele diensten en vervoersdiensten zijn voorlopig uitgesloten van de verordening.